Voor ernstige klachten die niet intern, met hulp van een vertrouwenspersoon, opgelost kunnen worden, kan een formeel onderzoek wenselijk zijn. Een onafhankelijke commissie onderzoekt de klacht en brengt advies uit over mogelijke vervolgstappen. Naar aanleiding van dat onderzoek kan de klacht al dan niet gegrond worden verklaard. Dit kan leiden tot het nemen van passende maatregelen.
In januari 2022 heeft de NAPK een onafhankelijke klachtencommissie ingesteld waar haar leden gebruik van kunnen maken. Met ingang van 1 januari 2024 heeft de VSCD zich aangesloten bij deze klachtencommissie. Ook leden van de VSCD kunnen daardoor een beroep doen op de commissie. De NAPK-klachtencommissie bestaat uit de volgende personen:
De klachtencommissie die de meldingen behandelt, bestaat uit drie personen. Om tegelijkertijd meerdere meldingen in behandeling te kunnen nemen, is ervoor gekozen om negen personen te benoemen.
— Procedure
De klachtencommissie handelt klachten die worden ingediend door NAPK-leden af volgens de werkwijze die is omschreven in de NAPK- klachtenregeling van de Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten.
Samengevat is de werkwijze als volgt:
— Hoe dien je een klacht in?
De klacht wordt schriftelijk door de klager ingediend bij de organisatie waar het vermeend ongewenst gedrag plaatsvond, of rechtstreeks bij de klachtencommissie van de Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten. In het eerste geval zorgt de organisatie ervoor dat de klacht binnen twee werkdagen bij de klachtencommissie wordt ingediend. De klager ontvangt in beide gevallen een ontvangstbevestiging.
De klacht dient te worden voorzien van de volgende informatie:
De klacht moet door de klager worden ondertekend.
De voorzitter van de klachtencommissie stelt de klager in kennis van eventueel door hem/haar gepleegde verzuimen (ontbrekende stukken) en nodigt hem/haar uit deze binnen een door de voorzitter te stellen termijn te herstellen. In geval klager niet binnen die termijn de door hem/haar gepleegde verzuimen heeft hersteld, kan de klacht niet-ontvankelijk worden verklaard.
De kosten voor de behandeling van de klacht worden, voor leden van de NAPK, voor 50% gefinancierd vanuit de middelen van de Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten (met een maximale bijdrage van € 25.000,- per klacht). De overige 50% van de kosten komt voor rekening van de organisatie waar het vermeend ongewenst gedrag plaatsvond.
Als het maximum van het jaarlijks door de NAPK ingelegde bedrag voor de behandeling van klachten is bereikt, zullen de volledige kosten ten laste komen van de organisatie waar de klacht is neergelegd. De Stichting zal de organisatie hierover vooraf informeren.
Voor organisaties aangesloten bij de VSCD geldt, dat de kosten voor de behandeling van de klacht volledig voor rekening van de organisatie waar de klacht is neergelegd komen.
— Contact
Neem bij vragen contact op met Maaike van Steenis, projectcoördinator van de Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten.
info@socialeveiligheidpodiumkunsten.nl of 06-3612 4554
Wil je een melding doen? Dat kan via: klachtencommissie@socialeveiligheidpodiumkunsten.nl
CONTACT
p/a NAPK Muziekgebouw aan ‘t IJ
Piet Hein kade 5, 1019BR Amsterdam
Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten
is een initiatief van NAPK / Nederlandse
Associatie voor Podiumkunsten
Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten
is een initiatief van NAPK / Nederlandse Associatie
voor Podiumkunsten
Nederlandse
Associatie voor
Podiumkunsten